Sanggar Greget

Minggu, 11 Januari 2015

Tradhisi


GAMELAN GUNTUR MADU LAN GUNTUR SARI KANGGO NGUNDANG UMAT PULUHAN KILOMETER
 Gamelan Kyai Guntur Madu lan Nyai Guntur Sari, pusaka duweke Karaton Surakarta Hadiningrat iku manawa ditabuh nduweni makna kanggo ngundang umat amrih padha ngumpul, mula suwarane bisa rinungu nadyan adohe puluhan kilometer.

KGPH Puger
KGPH Puger
Nadyan pahargyan sekaten wis mung­kur, nanging durung karuwan sadhengah wong mangerteni makna filosofi sing di­kan­dhut. Sesambungan karo kuwi, PS kasil nemoni KGPH (Kanjeng Gusti Pangeran Haryo) Puger, salah sijine putrane PB XII sing pancen kajibah ngenani bab iki. KGFH Pu­ger miterang, pahargyan sekaten mono di­gelar saben taun sepisan ing wulan Mu­lud (penanggalan Jawa) sing diwiwiti kan­thi ‘ungele’ (unine) gendhing saka rong prang­kat gamelan, minangka pusaka Kra­ton Surakarta Hadiningrat sing ditabuh ing emperan Masjid Agung Surakarta.
Rong prangkat gamelan iku kinaran Nyai Guntur Sari lan Kyai Guntur Madu. Game­lan pusaka kraton sing saben ndinane dise­leh ing sasana pusaka mau, sadurunge dipang­gonake ing pojok sisih Kidul Masjid Agung, dianakake upacara ritual umbul do­nga dening para ngulama kraton ing ka­man­dungan. Sakrampunge upacara um­bul donga, banjur diusung dening welasan abdi dalem, ngliwati Sitihinggil, pagelaran, nganti tekan Masjid Agung sing adohe ora kurang saka 2 kilo meter. “Gamelan mau ditabuh suwene seminggu, minangka ga­melan pangiring awal perayaan sekaten” ujare KGPH Puger
Pahargyan sekaten mono diadani sa­ben Wulan Mulud (penanggalan Jawa), mi­nangka salah sijine cara kanggo nguri-uri tradhisi pengetan laire Nabi Muhammad SAW. Kajaba minangka upacara tradhisi, sekaten mbiyene uga dilakoni dening para Walisongo kanggo syiar agama Islam. Pa­hargyan  sekaten iku, kandhane Pangeran Puger, dumadi wiwit zaman keemasan Sul­tan Syah Akbar Jumbun Sirullah Brawijaya utawa Raden Patah ing Demak, nalika Masjid Demak rampung dibangun ing taun 1403 Saka.
Gong Kyai Guntur Sari
Gong Kyai Guntur Sari
Sakliyane minangka pengetan dina miyose Kanjeng Nabi Besar Muhammad SAW, tradhisi iki uga ngiras ngirus minang­ka dalan kanggo dhakwah para wali menehi ajaran agama Islam. Gamelan iki uga sing ngiringi para Wali Sanga,  aweh panglipur  sinambi ceramah agama. Nalika dakwah “Gamelan loro iku dudu minangka alat instru­ment, gamelan sing bisa disepeleke ngono wae, nanging ngemu makna filosofi sing dhuwur” ujare  Gusti Puger, sing uga minangka ketua pengageng pariwisata kraton iki marang PS awan Minggu ke­pungkur.
Luwih adoh, adhik kandhung PB XIII iki ngandharake, gamelan 2 kasebut warisan tu­run-temurun wiwit zaman raja-raja sakdu­runge Mataram Islam ing Surakarta lan Jogjakarta. Ya, gamelan iki sing sakbanjure pecah dadi  loro, nalikane prastawa be­dhah Kraton Kartasura Hadiningrat sing nye­babake dumadine rong kraton pa­nerus Mataram Islam ing Jawa, yaiku Su­rakarta lan Ngajogjakarta. Sekaten, ujare Gusti Puger, uga wujudake  rasa syukur pihak kraton lan masyarakat marang Gusti Kang Maha Kuwasa sing wis paring rah­mat, anugerah lan berkah.
Wujud rasa syukur kasebut ditindake kanthi upacara ritual gunungan, minangka pucuking pahargyan sekaten, sing uga sinebut Grebeg Mulud. Gunungan Sekaten sing dumadi saka sakwernane asil bumi sing diwujudake minangka gunungan la­nang lan gunungan wadon. Isih ditambah gunungan loro maneh sing luwih cilik, sing sine­but gunungan anak’an. Kabeh gunung­an mau mengkone bakal kanggo rayahan ma­syarakat minangka bentuk ngalap ber­kah. Nanging sakdurunge gunungan mau dira­yahake, didongani dhisik dening para ngulama kraton.

Gawe Trenyuh
Ngulama kraton nalika ngedum banyu, minangka sarana ngalab berkah
Ngulama kraton nalika ngedum banyu, minangka sarana ngalab berkah
Donga kuwi nduweni karep, kabeh umat ing negeri iki adoh saka godha lan ren­cana, uga pageblug. Saengga dilancar­ake anggone padha golek sandhang pa­ngan lan murah rejeki. Gusti Puger uga nam­bahi, gong sing diseleh ing bangsal Masdjid Agung sisih Kidul kinaran Nyai Guntur Sari. Gong iki minangka pengiring gamelan sing ditabuh sepisanan kanthi gendhing ‘Rambu’ sing artine ‘Rabbu­na’ sing jlentrehe Allah sing aku sembah. Yen gong Kyai Guntur Madu sing manggon ana sisih lor sing ditabuh sepisanan kanthi gendhing  ‘Rangkung’ ‘Raukhun’utawa jiwa kang agung.
Nanging makna sekaten sing paling wi­gati, yaiku nggayuh ‘rahmatan lil’alamin’, ke­makmura kanggo kabeh umat sing mang­gon ing donya kene. Njejegake tumindak sing nyimpang, amrih menehi cahya saka pe­pe­teng. Bengi sakdurunge, para abdi dalem gondhorasan nduweni jejibahan me­nehi sesaji ing panggonan mligi ing cedhake gamelan mau. Saperangan sesaji iku duma­di saka gedhang raja setangkep, suruh ayu, kinang, kembang pitung rupa, sega golong, gecok bakal, lsp. Kanthi rinci, Gusti Puger njlen­trehke, awane udakara jam 10 an, rong perangan gamelan kasebut ditokake saka Sasana pusaka.
Gamelan mau, kanthi diusung para abdi dalem kraton saka Kamandhungan, Sitihing­gil nganti tekan empering Masjid Agung. Atu­san wong katon wis kesel anggone nunggu wiwit esuk. Kedah-kedahe mung kepingin ngrungokake ungeling gamelan sing sepisa­nan ditabuh. Nadyan direwangi kepanasan kaya-kaya ora rinasa. Manut kapercayan sing dumadi turun – temurun saka leluhur, sapa wae sing krungu suwara gamelan pusaka kasebut sing sepisanan ditabuh, bakal nam­pa rahmat lan berkah saka Gusti Kang Maha Wikan.
Gong pusaka kraton, lan saperangan gamelan sekaten nalika diusung saka Kamandhungan
Gong pusaka kraton, lan saperangan gamelan sekaten nalika diusung saka Kamandhungan
Gamelan pusaka sing wis ditabuh wiwit  ing zaman para Walisongo, suwarane gen­dhing iku bisa gawe getere ati, sapa wae sing krungu bakal rumangsa trenyuh. Malah kadigdayane suwara gamelan pusaka kra­ton kuwi bisa krungu nganti puluhan kilometer adohe. Mula saka iku saben gamelan pusaka Nyai Guntur Sari lan Kyai Guntur Madu dita­buh, masyarakat bakal gemruduk nekani teka­ne suwara mau. Kanggo sing percaya, kandhane Gusti Puger, nduweni daya linuwih sing becik kanggo panguripane.
Makna filosofi sekaten mono, ana rong per­kara, yaiku Syahadat Tauhid ‘La ilaha illallah’. Sing artine ora ana Gusti sing patut disembah kacaba Allah lan Syahadat Rosul, yaiku “Muhammadar Rasullullah’ sing ngya­kini yen Muhammad iku utusan Allah. Uga ‘Shakotaini’ tumindak becik marang manung­sa lan ngibadah marang Allah. Pangajab nyata saka makna sekaten lan suwara gen­dhing pangiring gamelan pusaka kasebut pra­nyata bisa gawe masyarakat ngyakini keesa­an Allah SWT lan Rosul utusan Allah, yaiku Muhammad SAW. Saperangan masyarakat uga ana sing nganggep yen suwara game­lan iku mung minangka lantaran anane maha agunge panguwasane Allah.
Gamelan pusaka kraton, nalika ditabuh sepisanan ing emper kidul Masdjid Agung
Gamelan pusaka kraton, nalika ditabuh sepisanan ing emper kidul Masdjid Agung
Nalika para ngulama ndedonga atusan masyarakatan padha nunggu kanggo ngantri supaya oleh banyu kembang setaman  tilas kanggo ngumbah gamelan.  Ciri khas liyane ing acara sekaten kuwi anane wong dodol ki­nang, sing dipercaya nduweni khasiat gawe awet enom, banyu kembang setaman tilas kanggo ngumbah pusaka gamelan mau sa­pe­rangan petani percaya bisa gawe subur sawahe, yen disuntak ing tengah sawah, lsp. Dina esuke udakara jam 9 ing gapura gla­dhak, minangka dalan tumuju alun-alun lor, para kerabat kraton mbagi endhog amal (endhog bebek asin) marang sapa wae sing kebenaran ana kono, sing nduweni makna amal (weweh) minangka wujud manungga­ling kawula Gusti.
(Kang Hong)


Dijupuk saka:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar