PRANATA ADICARA
Pranatacara ingkang asring disebat Master Of Ceremony ( MC ), pambiwara,
pranata adicara, pranata titilaksana, pambyawara, utawi pranata
laksitaning adicara, inggih punika satunggiling paraga ingkang nggadhahi jejibahan
nglantaraken titilaksana ing satunggiling upacara adat temanten,
kesripahan, resmi/formal, pepanggihan, pasamuan, pengaosan, pentas
(show) lan sapiturutipun. Upaminipun wonten ing tata upacara adat temanten Jawi pranatacara
kajibah nglantaraken titi laksitaning adicara ijab, pawiwahan lan
panghargyan, sanadyan mekaten adicara ijab kadhang kala madeg piyambak
boten kagarba kaliyan adicara pawiwahan lan panghargyan temanten. Ing
upacara kasripahan juru paniti laksana nglantaraken tata upacara
pangrukti utawa pametaking layon. Anggenipun dados pranata adicara kedah nggatosaken punapa ingkang wonten
ing tata cara pranata adicara. Pranata adicara kedah nggatosaken punapa
ingkan dipunwastani 4W, kang isinupun : Wiraga, Wicara, Wirasa, Wirama.
Murih jejibahan
bisa
kasil kanthi becik, pranatacara lan pamedhar sabda kudu bisa
ngrengkuh sarat sarana kang baku yaiku :
a.
Swara
Swara pinangka srana babaraning
basa kudu kaudi supaya ulem, kung, dekung,
membat mentul, kepenak
dirungokake. Kedaling swara (metune swara) : tuladha ngeja abjad Jawa.
tuladha : rasa-rasane, utama-utamane, manis
–manise, pendeng, rendheng, petel-pethel, lsp. Lagu (wirama) : Nyakup
sora-lirih, dawa -cendheking swara, membat mentul, rikat-rindhik, lan
lak-luking swara.. Lagu kang becik tumrape basa Jawa dirani dhekung
b.
Busana
/ Ageman
Ajining
raga gumantung busana, mula babagan busana iku uga kudu digladhi murih
jejibahan kang diemban bisa kaleksanan
kanthi becik Pranatacara lan pamedhar
sabda kudu bisa ngadi busana kang bener lan pener, murwat, laras karo kahanan
utawa kaperluwane ana ing upacara ,
rapi, lan tumata panatane.
Ana ing babagan busana ( ageman ) iku , Suhunan
Pakowboewana IV paring pangandikan marang para sentana lan krabat Kasunanan
Surakarta mangkene :
“ Nyandhang menganggo iku dadiya
sarana hamemangun manungsa njaba njero, marmane pantesen panganggonira, trapna
traping panganggon, chundukna marang kahananing badanira, wujud lan wernane
jumbuhna kalawan dedeg piadeg miwah pakulitan..”
c.
Subasita
Trapsila
utawa tatakrama uga kudu kagladhi kang becik , amarga trapsila kang kurang
becik bisa ngurangi kawibawan jejering pranatacara lan pamedhar sabda. Solah
bawa aja digawe-gawe becik prasaja wae, anteng mantep nanging ora kaku.
Owah-owahan
pasemon uga kudu kaudi supaya kabeh mau bisa nggambarake isining ati, kang
tundhone jumbuh karo swasana.
d. Basa lan sastra
Basa kang digunakake pranatacara lan
pamedhar sabda diudi sing bener, pener,
becik,
endah, lan gampang ditampa utawa komunikatif. Basa kang becik yaiku basa kang
trep panganggone. Supaya trep kudu ngeling:
·
Sapa sing guneman
·
Sapa sing tumanggap wawan
gunem/audiens
·
Sapa /apa sing digunem
·
Kepriye swasanane (wektu, papan, kahanan)
Dene
kawruh kasusastran tumrap kang kepengin nggayuh pranatacara lan pamedhar sabda kang gamben lan
profesional nyakup: pepindhan, panyandra, wangsalan, parikan, tembang, purwakanthi Pewayangan, kawruh
karawitan/gendhing-gendhing upacara manten, lsp.
Cengkorongan Baku Wicara Pranatacara
a.
Pambuka
·
Salam
pambuka
·
Sapa
aruh marang tamu
·
Muji
syukur mring Pangeran
b.
Maosake
rantamaning adicara
c.
Nyuwun
gungan supaya tamu kersa njenengi adicara saka purwa, madya tumeka wasana
d.
Ngaturake
lan mandhegani adicara siji mbaka siji
kanthi wijang
e.
Panutup
·
Nyuwun
pangapura yen ana cewed lan luput anggone ngacarani (kalebu nyuwunake pangapura
sing hamengku gati/ panitya)
·
Nderekake
ndedonga panutup
·
Salam
panutup
a. http://jawadw.blogspot.com/2014/01/kawruh-sesorah.html
b. http://jv.wikipedia.org/wiki/Pranatacara
c. https://kidemangsodron78.wordpress.com/pranatacara/
Tidak ada komentar:
Posting Komentar