MITONI
Mitoni iku asalé saka tembung pitu (7). Upacara adat iki dianakaké wektu
calon ibu nggarbini utawa meteng 7 sasi. Ancasé kanggo keslametan calon
bayi lan ibuné utawa kanggo sing sipaté tolak bala. Ing dhaérah
tartamtu, upacara iki uga diarani tingkeban.
Makna Jabang bayi umur 7 sasi iku wis nduwe raga sing sampurna. Dadi miturut pangertene wong Jawa, wetengan umur 7 sasi iki proses pangriptane manungsa iku wis nyata lan sampurna ing sasi kaping 7. Reroncen acara kanggo upacara mitoni iki luwih akeh tinimbang upacara ngupati. Urut-urutane yaiku siraman, nglebokake endhog pitik kampung ning njero kain calon ibu dening calon bapak, salin rasukan, brojolan (nglebokake klapa gadhing enom), medhot lawe utawa lilitan benang (janur), mecahake wajan lan gayung, nyolong endhog lan pungkasane yaiku kendhuren. Acara siraman mung dianakake kanggo mitoni anak sing nomer siji. Miturut adat Jawa mitoni iku kudu dianakake ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan nganti mbengi utawa dina Jemuah awan nganti mbengi.
Rangkeyan Acara Rantaman adicara kanggo upacara mitoni iki luwih akeh tinimbang upacara ngupati, urut-urutan yaiku siraman, nglebokake endhog pitik kampung ing njero kain calon ibu dening calon bapak, salin rasukan, brojolan nglebokake cengkir klapa gadhing, medhot lawe utawa lilitan benang janur, mecahake wajan lan gayung, nyolong endhog lan pungkasan kendhuri kendhuren.
Acara siraman namung dianakake kanggo mitoni anak mbarep. Wektu Miturut adat Jawa mitoni iku kudu diadani ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan nganti mbengi utawa uga dina Jemuwah awan nganti mbengi, saderengipun wulan 'purnamasidhi'.
Makna Jabang bayi umur 7 sasi iku wis nduwe raga sing sampurna. Dadi miturut pangertene wong Jawa, wetengan umur 7 sasi iki proses pangriptane manungsa iku wis nyata lan sampurna ing sasi kaping 7. Reroncen acara kanggo upacara mitoni iki luwih akeh tinimbang upacara ngupati. Urut-urutane yaiku siraman, nglebokake endhog pitik kampung ning njero kain calon ibu dening calon bapak, salin rasukan, brojolan (nglebokake klapa gadhing enom), medhot lawe utawa lilitan benang (janur), mecahake wajan lan gayung, nyolong endhog lan pungkasane yaiku kendhuren. Acara siraman mung dianakake kanggo mitoni anak sing nomer siji. Miturut adat Jawa mitoni iku kudu dianakake ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan nganti mbengi utawa dina Jemuah awan nganti mbengi.
Rangkeyan Acara Rantaman adicara kanggo upacara mitoni iki luwih akeh tinimbang upacara ngupati, urut-urutan yaiku siraman, nglebokake endhog pitik kampung ing njero kain calon ibu dening calon bapak, salin rasukan, brojolan nglebokake cengkir klapa gadhing, medhot lawe utawa lilitan benang janur, mecahake wajan lan gayung, nyolong endhog lan pungkasan kendhuri kendhuren.
Acara siraman namung dianakake kanggo mitoni anak mbarep. Wektu Miturut adat Jawa mitoni iku kudu diadani ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan nganti mbengi utawa uga dina Jemuwah awan nganti mbengi, saderengipun wulan 'purnamasidhi'.
Tata Carane
Masarakat Jawa
tansah ora uwal saka tatacara adat tradhisi. Apa maneh kang gegayutan
karo sangkan paraning manungsa. Wiwit manungsa ana njero kandhutan
nganti manungsa surut ing kaseban jati, tansah diiring kanthi adat
tradhisi kang digelar ing wayah tartamtu.
Dene tatacara lan upacara tradhisi kang digelar
nalika sawijining wanita lagi ngandhut duwe pangajab supaya ibu
lan anak utawa wiji dadi kang dikandhut tansah wilujeng nir sambikala. Pangajab
liyane, bayi kang dilairake mbesuke bisa antuk kabegjan uripe.
Maneka tatacara
dilakoni nalika kandhutan wiwit umur telung sasi ana wilujengan utawa
selametan nigang wulani, petang sasi, limang sasi, enem sasi, pitung
sasi kang disebut mitoni, sarta sangang sasi kang disebut procotan.
Upacara mitoni
utawa wilujengan pitung wulanan iki lumrahe nganggo ubarampe kang
disedhiyani dening kulawarga wanita kang nembe ngandhut. Ubarampe
slametan nglimputi sekul janganan, jenang abrit, jenang baro-baro,
jajan pasar lan sriyatan kang ginawe saka wijen, dhele, kacang kang
kagangsa ing gendhis. Saliyane iku uga cengkaruk timbal, penyon,
pring sadhapur lan tumpeng robyong kang arupa tumpeng dicemplungake
ing cething, diwenehi iwak kebo lan endhog godhog, gereh, krupuk. Ubarampe
liyane awujud janganan mentah kayata lombok, terong, janganan lan
sawetara jinis kembang-kembangan. Tumpeng janganan digawe cacah pitu
dijangkepi pitung iji apem conthong.
Jroning upacara
mitoni iku uga ana tatacara gantos penganggen ngantos kaping pitu
kang sabanjure disebut tingkeban. Upacara tingkeban iki dileksanakake nalika tanggal
ganjil tanpa ngliwati purnama (sadurunge tanggal 15, upamane tanggal
3, 5, 7, 9, 11, 13 lan 15).
Tata Cara Siraman
Tata carane siraman,
ing papan kang wus ditemtokake dicepakake jembangan wadhah banyu
kang wus diwenehi kembang setaman. Banyu kang wus diwenehi kembang
setaman kuwi dianggo siraman wanita kang lagi ngandhut.
Upacara siraman
dhewe dileksanakake wanci jam 11.00 WIB amarga dipracaya para hapsari
uga tumurun saka kayangan saprelu arep adus. Dene kang mimpin siraman
yakuwi dhukun, dene kang nyiram wanita kang ngandhut yaiku para pinisepuh
putri kang cacahe pitu utawa sangang wong. Cidhuk banyu kang dianggo
kudu saka bathok utawa siwur.
Papan kanggo lungguhe wanita kang lagi ngandhut
iku arupa dhingklik cilik kang dilambari godhong apa-apa, saliyane itu
uga godhong kluwih, kara, maja, dhadhap serep, alang-alang, klasa mendhong,
dhingklik uga dilambari kain warna-warna, contone sindur, jarit kanthi
motif yuyu sekandhang.
Padusan kakrobong
utawa ditutup nganggo kain jarit motif rangrangan utawa cindhe. Padusan
iki ana ing latar sisih kiwa utawa tengen omah kanthi lawang ngadhep
ngetan. Krobong dirias nganggo tuwuhan jangkep arupa pisang, tebu
lan cengkir gadhing.
Rampung siraman banjur ganti
kain pasatan lan diubedi letrek utawa kain jarit kang logro sarta dianggoni
sabuk saka godhong tebu tulak. Saka njero letrek kuwi pinisepuh
nglebokake tropong ing njero jarit lan nyeblokake. Sabanjure sabuk
mau dipotong nganggo keris. Sawuse pedhot, bojone wanita kang lagi
ngandhut iku diakon lunga tanpa pamit. Bebarengan karo kuwi ibu Maratuwa
mbanting endhog pitik mentah lan bapake mecah cengkir gadhing kang wus
digambari Kamajaya-Kamaratih, Janaka-Subadra, utawa Panji lan Candra
Kirana, banjur disigar dadi loro. Nalika mecah cengkir direwangi
bapak kandhunge wanita kang lagi ngandhut kuwi.
Wanita kang ngandhut
banjur diiring mlebu omah lan ngadeg ing ngarep petanen. Ing papan kuwi
wus dicepakake sinjang lan kemben cacah pitu. Sateruse para pinisepuh
nganggokake jarit iku mbaka siji. Rampung nganggo siji banjur diuculi,
banjur dianggokake maneh liyane. Ngono terus nganti kaping enem lan
para pinisepuh mesthi ngomong durung patut. Kang pungkasan, para pinisepuh
nganggokake jarik truntum kemben motif bangotulak. Bebarengan karo
kuwi, para pinisepuh padha ngomong wis patut.
Uba rampe
Ing upacara mitoni ana perlengkapan utawa uba rampe utawa sesaji sing kudu disiapake kanggo dongane wongtuwa. Uba rampe yaiku:
1. Sehelai tiker tuwa lan gegodhongan kanggo siraman.
Ing upacara mitoni ana perlengkapan utawa uba rampe utawa sesaji sing kudu disiapake kanggo dongane wongtuwa. Uba rampe yaiku:
1. Sehelai tiker tuwa lan gegodhongan kanggo siraman.
2. Seekor ayam
jago sing sehat, urip, nglambangake kaluwarga kauripane apik ing tengah masyarakat.
3. Pitu werna sega tumpeng, yaiku :
- Tumpeng megana ( janganan sing muteri sega) ,artine kanggo numbuhake panguripan.
-
Tumpeng robyong, ngelambangake kaslametan lan disenengi kabeh wong.
- Tumpeng urubung damar, sinar lampu, sinar kauripan sing bisa migunani lan duwe wibawa.
-
Tumpeng gundul
4. Tujuh macam
sambal, artine urip duweni semangat, aktif lan kreatif.
5. Sambal
rujak, supaya seger, cerah uripe.
6. Dlingo-blenge, kanggo ngindhari saka roh-rohsing ala
7. Kue-kue
manis digawe saka kacang. artine uripe sing manis.
8. Lauk pauk saka janganan, artine bocah-bocah dadi sehat.
9. Pitu werna
ketupat diisi abon, artine wis ana dalan kanggo metune bayi.
10. Panganan
srabi lan klepon.
11.Telur
kura-kura dideleh ing nduwur tumpeng megana. Kura-kura iku kuwat.
12. Bubur merah
putih, kudu eling lan ngormati marang wong tuwa lan pinisepuh.
13. werna-werna buah-buahan, kanggo kesehatan.
14. werna-werna sega, kayata : sega gurih, sega
punar, sega kebuli lsp.
15. Boneka lanang lan boneka wadon. yen lair lanang utawa wadon padha wae.
16. Gayung digawe saka klapa. Klapa utuh dipecah dadi loro, ing ngisor dimenehi lubang. ing nduwur dipasangi tangkai kanggo cekelan. supaya
bisa migunani kayata wit klapa sing kabehe duweni manfaat.
17. Jenang procot: supaya bayi lair kanthi lancar.
18. Jenang
sumsum/sungsum: nglambangake calon bayi sing isih loro wulan.
19. Jenang abang putih, purwaning dumadi : nglambangake benih lanang lan wadon sing dadi siji sing duweni wujud bayi kang arep lair.
20. Bulus angrem.
21. Labu sing wujude kayata terong
dihias dadi arep ngembari raine bayi. lajeng terong digendong kayata bayi dening ibu -ibu sing arep teka marang kondangan iku. Labune digawe ben bisa dilebokake koin dening ibu – ibu sing gendong. Sadurunge
labu iku digendong dening ibu-ibu, labu iku didalah ing njero sarung sing dienggo dening ibu mbobot iku. lajeng labu diuculake saka njero sarung lan kudu ditangkep malih. iki artine yen mengko lairan diwenehi kalancaran.
a. http://jagadkejawen.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6:mitoni&catid=4:upacara- ritual&Itemid=6&lang=id
b. http://yuk-pintar.blogspot.com/2013/02/makalah-adat-dan-tradisi-tingkebanmitoni.html
c. http://kafabihi07.blogspot.com/2013/01/mitoni-mitoni-iku-asale-saka-tembung.html
Tidak ada komentar:
Posting Komentar